RSS

Author Archives: Wadi Qalbu

Perlukah Memilih Guru?

Assalammualaikum,

Ilmu yang mulia adalah ilmu yang diturunkan dari langit ke bumi yang diwahyukan oleh Allah kepada Nabi Muhammad salallahu-alayhi-wasallam. Ilmu ini berupa al-Quran dan hadis Nabi salallahu-alayhi-wasallam. Ia diikuti dengan ilmu-ilmu pengetahuan yang lain. Ketahuilah! Sesungguhnya agama Islam ditegakkan berdasarkan ilmu dan pengetahuan. Oleh kerana itu, tidak semestinya seorang muslim itu jauh daripada cahaya ilmu, bahkan mesti mengambilnya daripada warisan nabi. Dan kita memahami bahawa ulama itu adalah pewaris nabi, dan wakil para rasul.

Allah berfirman, “Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (Al-Alaq: 1-5).

Hikmah Nabi salallahu-alayhi-wasallam menerima wahyu daripada Jibril a.s. Ini menunjukkan bahawa ketika wahyu diturunkan buat pertama kali kepada Nabi salallahu-alayhi-wasallam jelaslah kepada kita bahawa malaikat Jibrail a.s. merupakan guru yang pertama bagi Rasulullah salallahu-alayhi-wasallam. Dengan ini jelas dan dapat difahami bahawa setiap sesuatu ilmu itu mestilah ada guru yang benar-benar alim, faqih, serta mantap dalam segala displin ilmu pengetahuan.

Malaikat Jibril a.s. memeluk Nabi salallahu-alayhi-wasallam dengan kuat. Ini bertujuan memberikan wahyu dan ilmu yang disampaikan dengan bersungguh-sungguh dan kepayahan.

Kelebihan ilmu dan faedah pengetahuan menjelma dalam wahyu yang pertama. Dengan kata Iqra, maka kita mendapat ilmu hidayah dan cahaya.

Ini merupakan kalimah yang pertama kali diturunkan kebumi yang menganjurkan untuk kita mencari ilmu dan mengajak untuk mencapai ilmu pengetahuan.

Dalam ilmu pengetahuan terdapat kebaikan hidayah dan juga cahaya. Sesiapa yang tidak dapat membaca maka ia telah terhalang daripada kebaikan yang sangat banyak.

Risalah dan dakwah Nabi salallahu-alayhi-wasallam dimulakan dengan ilmu dan pengetahuan serta peradaban. Sesiapa yang menyangka bahawa dirinya akan mendapat petunjuk dan mendapat kedudukan yang tinggi tanpa ilmu, maka dia tidak akan faham, dia telah tersilap dan menyimpang daripada jalan yang lurus.

Allah berfirman, “Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kamumnya apabila mereka telah kembali kepadanya , supaya mereka itu dapat menjaga dirinya.” (At-Taubah: 122)

Ayat ini menggabungkan dorongan untuk belajar dan mengajar dengan perintah untuk menuntut ilmu dengan seorang guru yang benar-benar alim, faqih serta mantap dalam segala ilmu pengetahuan.

Allah befirman dalam erti kata untuk mendorong manusia untuk bertanya dalam urusan agama yang yang dirasakan sulit untuk difahami, kepada ulama yang mengamalkan ilmunya. Firman-Nya, “Maka bertanyalah kalian kepada orang yang berilmu jika kalian tidak mengetahui.” (Al-Anbiya’: 7)

Imam Abdullah bin ‘Alawi al-Haddad r.a. pernah mengatakan, “Bertanya itu adalah kunci yang dapat menyampaikan seseorang kepada makna-makna ilmu dan rahsia-rahsia ghaib yang ada dalam dada dan hati. Sepertimana seseorang tidak akan dapat menjumpai barang-barang dan harta benda yang berharga di dalam rumah, kecuali dengan menggunakan kunci yang diperbuat daripada besi dan kayu. Demikianlah pula seseorang tidak akan dapat sampai kepada ilmu dan pengetahuan yang ada pada ulama, tetapi dengan pertanyaan-pertanyaan yang ditujukkan untuk mengambil manfaat yang disertai dengan kesungguhan, keinginan, dan adab yang baik.” (Manhaj as Sawi, Syarh Usul at-Toriq as Saadah al Bala’wi).

Muhammad bin Sirin dan Malik bin Anas mengatakan, “Ilmu adalah agama maka lihatlah dengan siapa kamu sekalian menimba agamamu.”

Habib Ahmad bin Zain al-Habsyi pula berkata, “Tanda seorang guru alim yang dapat dipercayai, yakni orang yang engkau ingin mengambil ilmu agama daripadanya adalah takut kepada Tuhannya dan tanda takut itu boleh dilihat pada perbuatannya. Jika engkat tidak mendapatinya sedemikian, maka tinggalkan dan jangan mengikutinya. Tetapi janganlah berburuk sangka kerana engkau tidak melihat rasa takut pada dirinya, yang merupakan syarat ilmu berdasarkan firman Allah, “Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya hanyalah ulama.” (Fathir: 28)

Inilah di antara penerangan-penerangan kenapa menuntut ilmu berlu berguru supaya setiap manusia tidak tergelincir dalam menyampaikan ilmu pengetahuan lebih-lebih lagi ilmu agama.

Maka seharusnya penuntut ilmu mencari guru yang benar-benar dapat menunjukkan mereka jalan mengenal Allah seperti sahabat-sahabat Nabi salallahu-alayhi-wasallam yang mengenal Allah melalui Nabi Muhammad. Semoga Allah menerangi kita semua dengan ilmu-Nya Yang Maha Luas.

Dipetik dari majalah Q&A keluaran isu perdana. Tulisan oleh Ust. Ahmad Lutfi Abd. Wahab Al-Linggi.

 
Leave a comment

Posted by on March 23, 2013 in Islam

 

Tags: ,

Salam Maulidur Rasul..

Assalammmualaikum

Baru-baru ni setiap kali hampir dengan Maulid Nabi, ada saje yang rakan-rakan FB yang posting di wall mereka.. Ada yang stuju, dan ada juga yang tak stuju dengan sambutan maulid nabi.. yang tak stuju mengatakan itu ada bida’ah dan cuba meniru orang kafir..

Bagi aku, aku lebih kepada golongan yang bersetuju.. Tetapi tidak kepada sambutan yang keterlaluan sehingga mirip seperti sambutan tahun baru.. Bagi yang mengingati nabi pada setiap detik dalam hidupnya, Alhamdulillah saya ucapkan.. maksud mengingati nabi bukan sekadar ingat di kepala, tetapi menurut apa yang diperintah nabi dan meninggalkan apa yang persuruh Allah Subhanahu Wa Ta’ala larang…

Bagaimana pula golongan sedara seagama kita yang gagal, jarang atau mungkin tidak berupaya mengingati nabi dalam setiap detik, saat, minit, jam, hari, bulan dan tahun?.. adakah kita sanggup biarkan mereka terleka dengan dunia tanpa memikirkan akhirat?.. bagaimana pula hadis nabi yang berbunyi “Tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga dia menyayangi saudaranya seperti mana dia menyayangi dirinya sendiri” (riwayat Anas Bin Malik)..

Bagi Maulidur Rasul ni memberi peluang kita mengajak yang lain mengingati nabi, mengingati kisah sirah hidup baginda dan mengingati suruhan baginda.. Semoga kita peroleh syafaat dari Baginda Salallahu Alayhi Wasallam di akhirat nnt..

Sesungguhnya Nabi Muhammad Salallahu Alayhi Wasallam itu pembawa Rahmat Allah ke sekelian alam..

Sesungguhnya Nabi Muhammad Salallahu Alayhi Wasallam itu pembawa Rahmat Allah ke sekelian alam..

 
Leave a comment

Posted by on January 26, 2013 in Islam

 
Image

Orang Baru dalam Keluarga Nordin

Assalammualaikum,

Lama tak update. Kali ni cuma update perkara-perkara yang ringkas yang boleh dikongsi. Ingin diucapkan selamat datang kepada Nuris Musliana Sulaiman. Tunang kepada adik bongsu, Norhilmi. Mereka selamat bertunang pada 23 Disember 2012 yang lepas..

Mak menyarungkan cincin ke jari bakal menantunya..

Mak menyarungkan cincin ke jari bakal menantunya..

 
Leave a comment

Posted by on January 22, 2013 in famili

 

BooBella ke Kelang

Assalammualailkum,

Hari ni BooBella terpaksa ke Klang.. Sebabnya Ainur Fahima nk datang rumah.. Ainur Fahima nak berjumpa sangat dengan abangnya Ali Mukhriz.. Sejak lahir ke dunia, baru sekali abangnye berjumpa dengan Ainur.. Sebabnya abangnye sudah lama di dalam wad, iaitu sejak Ainur dilahirkan..

Ali Mukhriz, anak kedua telah didiagnos mempunyai masalah dengan penghasilan insulin oleh pankreasnya.. Umurnya yang baru sahaja mencecah 4tahun hari ni.. Semoga Ali tabah dalam menjalani kehidupan ini.. Didoakan semoga abah dan uminye tabah dalam mengharungi dugaan Tuhan

20121110-130749.jpg

 
Leave a comment

Posted by on November 10, 2012 in famili

 

Sahabat…

Assalammualaikum…

 
Leave a comment

Posted by on January 6, 2012 in Islam

 

Duduk di bangku…

Assalammualaikum,

 
Leave a comment

Posted by on January 2, 2012 in famili, Hobi

 

Tanah Tinggi Cameron..

Assalammualaikum,

Last week sempat bawa keluarga pergi berjalan-jalan di Cameron Highlands.. Plan asal aku nk pergi berdua dengan bini je.. Tapi bila dapat tau mak duk sorang di Ampang sebab kak Ina n famili balik perak, Izam n wife balik Kuantan, dan si Emi plak pergi Penang.. So aku pun ajak la mak sekali..

Sebenarnya plan ni skadar plan saje dgn wife.. Kemungkinan jadi, kemungkinan tak jadi.. Kena pulak pergi hari tu, balik pun hari tu.. Tu yang rasa jadi atau tak jadi tu.. Lagipun sebelum tu kami puas berfamili day di Melaka.. Tapi bila dah ajak mak, maka kena make it real la jawapannya.. Mak pulak suruh ajak Syikin memandangkan dia dalam mood cuti sekolah..

Tu día bertujuh, termasuk la aku yg dok amik gmbar..

 

Dipendekkan cerita, plan asal pergi berdua dgn wife dh berubah jadi bertiga dengan mak, kemudian berempat dengan Syikin, kemudian berubah lagi bertujuh dengan Kak Ina dan 2 orang anaknya.. Kak Ina tak jadi balik Perak sbb husband dia ada kerja yang perlu diselesaikan..

Umar dgn gayanya

Seronok jugak pergi beramai-ramai macam ni.. Tak la mengantuk sangat bila drive kereta sbb ada je benda yang nak di borak.. Cuma yang tak best nya bila beberapa plan di atas sana terpaksa dibatalkan disebabkan ramai yang bercuti di atas tu.. Tak dapat nk beli sayur2 segar, tak dapat melawat ladang Teh Boh n tak dapat shoot landscape atas sana. .. InsyaAllah lain kali

 
2 Comments

Posted by on January 2, 2012 in famili