RSS

Kadangkala Kesilapan Orang Boleh Jadi Pengajaran Bagi Kita…

07 Dec

Assalammualaikum,

Pagi tadi ada seorang pemanggil menelefon Ikim.fm untuk mencelah mengenai tajuk perbincangan “Dakwah bukan sekadar hobi”. Pemanggil tersebut sebenarnya ingin membuat teguran bahawa ayat-ayat Al-Quran tidak boleh sewenang-wenangnya DILAGUKAN dan dia memberi contoh seperti yang berlaku di radio ikim.fm sebelum dia membuat panggilan. DJ bertanya yang mana satukan yang dimaksudkan oleh beliau?.. Lantas dia memberi contoh

بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم

 “BISMILLAHILLAZI LA YADURRU MA’ASMIHI SYAIUN FIL ARDI WA LA FIS SMA’IE, WAHUWAS SAMI’UL ‘ALIM”.

Namun begitu, DJ tersebut cuba memperbetulkan apa yang diberitahu oleh pemanggil tadi. Tetapi pemanggil tersebut masih dengan berpegang kepada tegurannya. Setelah mengakhiri perbualand dengan pemanggil, DJ memperbetulkan salahfaham dari pemanggil tadi. Kata DJ contoh yang diberikan oleh pemanggil sebenarnya bukanlah ayat Al-Quran tetapi sebuah hadis sohih dari Nabi Muhammad SAW yang dijadikan zikir harian yang bermaksud; “Dengan nama Allah yang tida dimudharatkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui” sebanyak 3 kali, maka ia tudak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membaca ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya” (Riwayat Abu Daud, 4/323 ; At-Tirmidzi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan – Teks doa berwarna merah Syeikh Syuaib ; Hasan).

Begitulah cerita yang berlaku pagi tadi. Mungkin pemanggil tersebut telah salahfaham mengenainya. Tetapi aku berterima kasih kepadanya sebab aku dapat satu peringatan dan satu pengajaran. Syukur Alhamdulillah kerana dipertemukan aku dengan kejadian pagi tadi. Peringatan yang dimaksudkan jangan sesekali memperlagukan ayat-ayat Al-Quran tanpa mengetahu ilmunya. Pengajaran yang aku dapat pula ialah ianya adalah zikir dari hadis Nabi yang sohih. Memandangkan aku memang hafal zikir tersebut, maka selepas mengetahuinya maka memang eloklah aku mengamalkannya. Semoga Allah permudahkan segalanya. Amin..

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on December 7, 2011 in Islam

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: