RSS

Selamat Hari Raya Aidilfitri

09 Sep

Assalammualaikum,

Hari ni adalah hari terakhir dalam bulan Ramadhan 1431H. Esok dah nak raya. Malam tadi penyimpan mohor besar raja-raja menjalankan tugasnya dengan cemerlang skali seperti tahun-tahun sebelumnya. Hanya mengambil masa 5 minit, maka dia melafazkan bahawa termaktub 10hb September 2010 merupakan Hari Raya Aidilfitri berdasarkan rukyah dan hisab. Alhamdulillah. Lepas solat magrib malam ni, bermulah takbir raya yang memuji kebesaran Allah Yang Maha Esa.

Tahun ni merupakan tahun pertama aku dan keluarga beraya tanpa abah di sisi. Sayu hati ni bila terkenangkan arwah abah. Dah ada bermacam-macam plan dalam kepala untuk raya kali ni. Lepas solat subuh esok, aku akan terus ziarah pusara abah. Bersih apa yang patut dan sedekah apa yang aku termampu. Sambil tu kan aku iringkan doa semoga Allah mengampunkan segala dosa abah dan tempatkan dia dikalangan orang-orang yang beriman. Selsai semuanya baru la aku ke masjid untuk solat Sunat Aidilfitri. Baliknya nak mohon maaf pada mak. Mak adalah orang yang banyak menyokong aku dalam kehidupan ni.  Bila kenangkan dari kecik sampai ke besar ni baru aku perasan aku langsung tak pernah kena pukul dengan mak walaupun aku ni jahat sangat masa kecil. Jangan katakan aku, adik beradik aku yang lain pun sama. Untungnya kami jadi anak mak.

Buat pertama kali aku beraya sebagai ketua keluarga untuk aku sendiri. Keluarga yang kecik yang cuma seorang ahlinya setakat ini, iaitu isteri tercinta. Raya ke-3 kami berdua akan bertolak ke Kelantan. Beraya di rumah mertua di Kampung Langgar, Kota Bahru. Sayang aku ni dah rindu sangat kat mamanya. Aku pun rindu juga kat mama. Tambah lagi rindu kat sup tulang mama yang superb tu. InsyaAllah kalau berkesempatan kami akan beraya ke rumah Abang Hisyam di Machang.

Raya ke-7, aku, sayang dan mama akan ke Kedah. Mama sebelum ini memang dah bagitau awal-awal yang dia nak ikut kami beraya di Kedah dan dia memang seronok sangat nak ke sana. Lagi pun Mak Cak ada menjemput mama ke kenduri kawen anaknya pada 19hb September. Makin meriahlah Raya kami di kampung nanti sebab kehadiran 2 ahli baru.

Aku nak ambil kesempatan ini nak ucapkan Selamat Hari Raya. Maaf Zahir & Batin kepada pembaca blog ini. Semoga Ramadhan yang akan berakhir ni memberi kita keazaman untuk mendekatkan diri kepada Allah Yang Maha Pencipta. Sayu hati bila Ramadhan akan berlalu pergi. Semoga kita akan bertemunya lagi di tahun hadapan. InysaAllah.

Advertisements
 
1 Comment

Posted by on September 9, 2010 in Uncategorized

 

One response to “Selamat Hari Raya Aidilfitri

  1. aida nuriezma

    September 20, 2010 at 10:25 am

    moga2 raye tahun dpn b’tambah lagi ahli baru.kan kan?
    ehee….:D

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: