RSS

Kena demam raya ke ni?

10 Oct

Hari ni aku demam. Mungkin sebab cuaca kt kl ni yang semakin kerap dibasahi hujan. Lagipun dah dua tiga malam aku tidur lewat dari pulul 12 mlm.

Tahun lepas selalunya aku rasa seronok bila lepas raya. Dalam pda ada juga tercatit, minngu ni rumah siapa yang terbuka. Rumah yang tertutup minggu ni bila pula akan dibuka. Tapi tak la semua rumah yang terbuka tu aku datang bertandang. Dan tak semua juga rumah yang tertutup tu aku langsung tak datang. tengok keadaan la.

Tahun ni rumah yang pertama aku beraya selepas pulang dari kampung ialah rumah Bro Fadhil, bro pomen yang byk menyelesaikan masalah keta kecik aku. Masa aku bertandang tu akak (bini abg pomen) dah ada kt rumah. Sunyi sepi je kawasan rumahnya tu. Jiran2 yang lain still blum balik lagi. Masa aku smpai, 2 orang anak dia dok sronok bakar mercun. Dua orang tu je la yang ada kt situ. Bebudak lain mungkin di kampung mereka lagi kot.

Kesian gak aku kt abg pomen ni. Raya tahun ni dia tak dapat balik ke kampung. Dia hanya beraya seorang diri di Kolumpo. Anak bininya disuruh balik, itupun dipaksa balik sebab nenek sebelah bini dia meninggal dunia beberapa hari sebelum raya. Tapi bini mana yang tak sayangkan suami. Petang hari raya pertama tu bini dia dah balik Kolumpo.

Hari tu ada berborak dengan dia. Ada juga mulut ni gatal nk bertanya apa perasaan dia beraya sorang diri. Soalan sensitif plak aku nk tanya. Tp, abg ni mmg openminded. Dia mulakan cerita suasana pagi raya tu. Dia bersiap dengan berbaju melayu berkain pelikat nak ke masjid solat raya. Lepas solat perut dia lapar lantas cuba mencari jauadah mamak untuk mengisi perut.

Malang betul nasib dia, kedai mamak disitu kebanyakkannye tidak beroeperasi hari tu. Perut dah lapar, nak tak nak lidah dia nk juga rasa menu hari raya. Dia singgah la gerai lemang untuk dibeli sebatang dua. Apa yang dia cerita buat aku terkejut. Sebatang harganye RM 4, harga untuk ketupat segitga jatuh dlm RM 1 sebiji, rendang dan kuah kacah yang tak sepenuh tappurware bubur lambuk harganya RM 7.00. Pergh. mmg mahal.

Tinggalkan bab abg pomen tu. Tp itu la rumah pertama yang aku beraya. Masuk hari Isnin aku dah mula sibuk dengan kerja. Waktu kerja yang habis pukul 4.30pm mmg tak cukup. Kerjer disambung pula sampai waktu malam. Tga hari berturut2 sehingga hari rabu aku balik lewat ke rumah. 2 official meeting, satu maple meeting (penting gak meeting ni). Hari keepat tu (khamis) sepatutnya ada dating, tp terpaksa cancel disebabkan imun badan aku tak berapa kuat. Aku demam plak malam tu. Demam tu plak berlarutan sehingga hari ni.

Time demam ni la aku mula tersedar yang raya sebenarnya baru je seminggu berlalu. Tp aku rasa macam dah sebulan berlalu. Mungkin stress dengan kerja kot. Wallahualam.

Esok, ada open house kt worsyop. Aku n kengkawan yang lain yang akan uruskan majlis tu atas permintaan tokei worsyop (abg pomen). Hanya orang2 tertentu je yang dijemput. Tujuan majlis adalah untuk bertemu dan bermesra dengan kawan-kawan selepas beraya.

Badan panas lagi. Aku posting yang ini dulu..

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on October 10, 2008 in Uncategorized

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: